Vi fick ett mejl från en frustrerad förälder nyligen... hen hade köpt Melissa & Dougs 1-2-3 pussel från oss, och barnet ville inte lägga pusslet "som det ska göras" för att lära sig siffrorna 1-20. 

Vi säljer inte pedagogiska leksaker som skapats med tanken att barnet ska "plugga" in kunskaperna. Vi väljer ut leksaker som skapar situationer där barnet har det roligt - och lär sig samtidigt. Barn lär sig inte på samma sätt som vi vuxna - de gör vad som är roligt, och de lär sig med hela kroppen - ögonen, öronen, händerna, benen... och kanske även munnen!

Barnen lär sig helt enkelt genom lek, och ett lekande barn är ett lärande barn!


123-pussel från Melissa & Doug

Melissa & Dougs 123-pussel är fint och färglatt, med 20 sifferformade bitar. Varje siffer-kvadrat har plats för en av siffrorna (den rätta), samt rätt antal föremål rund omkring (1 dinosaurie, 2 hästar... 20 stjärnor). Varje siffra har en unik färgkombination, och färgerna finns målade på sjäva pusselbrickan - för att det ska vara enkelt att lägga pusslet så att barnet lyckas med det allra första hen gör med pusslet. Siffrorna är tjockare än pusselbrickan - ca 1,2 cm - så att bitarna är enkla att greppa och så att de kan stå själva.

Men...tittar man på 123-pusslet bara som ett pussel är att missa så mycket... lek, glädje och inlärning... som finns att upptäcka i sjäva produkten!

Vi tog det här som en utmaning:

Hur många olika sätt kunde vi komma på att leka med 123-pusslet?

(Och din utmaning är att hitta alla andra sätt som vi har missat!)


Öva på siffrornas form

1) Ställ siffrorna upp - Sätt dem i ordning. Kan alla siffror stå bra? Vad är formen på alla siffror? Vilka har runda delar? Sortera siffror som har runda delar och siffror som har raka delar. 

2) Stapla siffrorna på varandra - Hur högt kan du bygga? Vilka siffror är mer stabila än andra? Kan du bygga ett hus? Ett slott?

3) Rita rund kanterna och måla - Välj din favoritsiffra (barnets födelsedag eller ålder) och rita rund kanterna. Barnet kan färglägga siffran som det vill.

4) Rita rund kanterna och hitta rätt pusselbit - gör ett eget pussel (obs - det blir svårare än pusselbrickan!)

5) Mäta med siffrorna - Om man tar siffrans tjocklek kan man mäta olika grejer i huset. Hur många siffror är en penna? En bok? Ett gosedjur? 


Lära dig om tal

6) Sortera siffrorna i ordning - Börja med ett begränsat antal pusselbitar och se om barnet kan lägga dem i ordning. Lägg till flera siffror när barnet har lyckats med de första.

7) Hitta siffer-par (1-11, 2-12, 3-13) och diskutera skillnaden (typ 10 fingrar eller 10 tår). Vad är likt med dem? Vad är olikt?

8) Sätt rätt antal föremål bredvid varje siffra - tar små stenar, torra bönor eller pasta och sätt rätt antal bredvid varje siffra.

9) Vilken siffra saknas? Ta fram ett antal pusselbitar. Ta bort en och se om barnet kan komma på vilken som saknas. 

10) HItta någonting viktigt med varje siffra - Se om du och barnet kan hitta någonting personligt som gör att varje siffra är viktigt - antal familjemedlemmar, antal syskon, barnets ålder, adress, antal dörrar i huset, osv.

11) Sortera siffrorna i jämna och udda tal - för större barn kan man dela upp siffrona i udda och jämna. 


Lära med hela kroppen

12) Lek kurragömma med bitarna - Kan barnet hitta alla siffror? Vilken saknas? Eller se om barnet kan hitta siffrorna i ordning.

13) Spring från bit till bit - Lägg ut siffrorna på golvet och be barnet att springa till 5... till 13... till 7... osv. Börja med ett begränsat antal bitar.

14) Räkna trapporna och klättra upp och ner - lägg sifferbitarna på trapporna och räkna på vägen upp... och sedan på vägen ner.

15) Gör någonting lika många gånger som siffran - lägg siffrorna i en påse och dra en. Gör någonting (hoppa på ett ben, klappa på huvudet, klappa händerna, t ex) lika många gånger som siffran - och räkna tillsammans.

16) Räkna hur många siffror du kan hålla i - kan du hålla alla 20 samtidigt? Hur många kan du hålla i en hand? Hur många kan du balansera på huvudet?


Lägg pusslet

17) Lägg pusslet i nummerordning - lägg alla bitar i nummerordning, 1-20. Sedan prova med 20-1.

18) Dra en bit - lägg alla bitar i en påse, dra en bit, räkna till siffran, lägg den... sedan nästa bit, osv. 

19) Lägg pusslet efter färg - lägg först alla bitar med blå, sedan röd, sedan gul, osv.


När vi vuxna tittar på ett pussel, då ser vi någonting som ska läggas. Men barn är inte så begränsade - ditt barn kan säkert hitta på flera sätt att leka med det här pusslet än bara de 19 sätt som vi kom på. Berätta gärna hur ditt barn lekar - och kanske kan vi vuxna lära oss någonting om kreativiteten!

Lycka till och trevlig lek!