Har du ett barn som är mörkrädd? Är det svårt att få barnet att komma till ro vid läggdags?

Här hittar du några tips som förhoppningsvis kan hjälpa hela familjen att somna och sova bättre!


Att vara mörkrädd

Att vara rädd är inte konstigt. Människor är oftast rädda när de ställs inför nya upplevelser eller saker de inte förstår. För barn händer det ofta då de ständigt står inför nya situationer och inlärningsmoment. Så det är helt normalt att barn börjar fundera och oroa sig över saker och ting när de har en lungnare stund, t ex vid läggdags. 

Rädslor kommer fram också när barnet börjar fantisera, oftast runt 2-3 års ålder. Det kan vara svårt för det yngre barnet att skilja fakta från fiktion, verkligheten från fantasivärlden. Det är vanligt att barnet blir mer känsligt när det är trött och när ljuset släcks.

Om man lägger till tv-program och andra skärmupplevelser då hjärnan är extra aktiv och barnet får massor med intryck... eller sagor som skapar oroliga eller skrämmande tankar... nej, då är inte lätt att vara liten!


Hur kan man hjälpa ett barn som är mörkrädd?

1) Lyssna, kommunicera och visa respekt

Barnens rädslor är allvarliga för dem, och även om rädslorna låter orimliga eller fantasifulla för oss, är det bra att prata om dem i lugn och ro. Man ska aldrig retas eller förminska deras oro, utan lyssna och försöka förstå. 

2) Skapa en lungnande kvällsrutin

Att ha samma kvällsrutin varje kväll kan vara lugnande för barnet. Situationer känns mer hanterbara när barnet förstår exakt vad som kommer att hända sedan. Att ta ett varmt bad eller en dusch, sätta på nattkläder, borsta tänderna, prata om dagen, läsa en (icke skrämmande) saga eller sjunga ett sång och kramas - allt ger barnet struktur och förutsägbarhet till dagens slut.

3) Hitta trygga hjälpmedel

Ett favoritgosedjur som är med i sängen med barnet hela natten kan vara bra - eller ett helt zoo med gosedjur! En fin nattlampa som lyser under en halvtimme kan vara lugnande... eller kanske en nattlampa som kan följa med barnet i sängen och som lyser hela natten. Vissa barn tycker om lugnande musik eller vitt brus. 

4) Låt barnet ta kontroll

När barnet får känna sig mer delaktig i nattningen kan det bli lättare. Att diskutera med barnet, göra upp en plan för kvällen och kanske ta fram en checklista över aktiviteter kan vara bra. Att ge barnet verktyg för situationen ger också kontroll. T ex, låt barnet bestämma hur ofta föräldern ska komma in och hur länge det ska vara mellan besöken. 

5) Förankra barnet i verkligheten

Om barnet tror att det finns monster eller spöken i garderoben eller under sängen är det bäst att INTE leta efter dem med en ficklampa. Det visar barnet att det kanske kunde finnas en varelse där, och ger trovärdighet till deras fantasier. Istället ska man visa upp det som FINNS i garderoben eller under sängen - "Här finns det kläder och skor" är mycket bättre än "Här finns det inga spöken." 

Men viktigaste av allt är att lyssna till ditt barn och vara medveten om stora förändringar och andra problem som kan vara orsaken till rädslan. Och tveka inte att be om hjälp om problemet kvarstår eller inte känns hanterbart. 


Letar du efter söta gosedjur eller fina nattlampor? Kolla gärna på hemsidan, och ta gärna kontakt om du har frågor eller om vi kan hjälpa till!

God natt och sov bra!