När klockorna ställs tillbaka en timme är det svårare för barn att leka ute – det är mörkare (och kallare) under kvällerna och barnen måste hitta på nya inomhuslekar.

Men alla barn fascineras av ficklampor! Här ger vi er tre lektips för lekar i mörkret!

 

Gosedjurs-kurragömma

Det är kul att leta efter någonting med en ficklampa, och den här leken passar utmärkt för yngre barn.

Du behöver:

En ficklampa Ett gosedjur (eller en annan leksak) att gömma

Släck alla ljus hemma. Barnet blundar och räknar till 10 medan föräldern gömmer gosedjuret. Beroende på barnet kan gömstället vara enklare eller svårare, men en del av gosedjuret ska vara synligt. Barnet tar ficklampan och letar.

Det är kul för barnet att fundera över hur en del av gosedjuret skulle se ut! Efter att barnet har hittat gosedjuret är det deras tur att gömma och förälderns tur att leta.

 

Målövning med ficklampa

Det är roligt att se hur snabbt barnen lär sig att hantera en ficklampa. Det här spelet kan spelas med 1-3 barn. Du behöver: en ficklampa för varje barn och en handspegel för varje barn (avancerad)

Släck alla ljus i rummet. Varje barn får en ficklampa. Föräldern ropar ut någonting och barnen tävlar för att se vem som kan lysa upp den/det först. Det som ska lysas på kan vara en favorit-leksak, ett foto, dörrhandtaget, en kroppsdel, osv.

För en mer avancerad version, använder barnet en spegel. Ljuset ska inte komma direkt ifrån ficklampan, utan måste istället reflekteras och komma ifrån spegeln. Det kan vara ett sätt för två barn att jobba tillsammans, eller så kan föräldern stå med spegeln när barnet försöker få rätt vinkel. (Det är också ett tidigt sätt att lära sig lite om geometri!)

 

Ficklampe-kull

Ficklampe-kull är en klassisk kombination av kurragömma och kull. Den passar en barngrupp med flera barn i skolåldern, men kan också anpassas för färre och mindre barn.

Du behöver: En ficklampa och någonstans att leka där alla kan få springa runt utan att skada sig i mörkret

Kullaren får ficklampan, blundar och räknar till 50 när alla andra springer och gömmer sig. Kullaren går runt och försöker “fånga” de andra med ljuset från ficklampan. Om man är fångad får kullaren gömma sig och den andra måste ta över som kullaren. Regler kan justeras efter åldern och gruppen – om kullaren måste ha ficklampan på hela tiden, om “gömmare” kan flytta sig under spelets gång, om kullaren måste fånga alla, osv. För små barn räcker det att de gömmer sig och att föräldern letar efter dem med en ficklampa – och sedan byter dem roll. Det är bara kul!